Røg og rus

Her finder du vores politikker for røg og rusmidler, som gælder for både elever og medarbejdere og ved udlejning af skolen.

Rygning

Principielt

• Vi ønsker en skole, hvor der er plads til såvel rygere som ikke-rygere.
  • Vi ønsker, at ingen uden selv at have valgt det skal udsættes for passiv rygning.

Pædagogisk

• Vi vil advare ikke-rygende elever mod faren for at begynde at ryge for hyggens og fællesskabets skyld.
  • Vi vil opfordre dem, som har tænkt på at stoppe rygningen, til at gøre det fra begyndelsen af højskoleopholdet.

Praktisk

• Rygning inden døre er ikke tilladt.
  • Rygning er kun tilladt på de fire, afmærkede udendørs områder.

Rygepolitikken omfatter også vandpiberygning, e-cigaretter og eventuelle andre former for rygning.

Alkohol

Børkop Højskole er en alkoholfri skole. Vi ønsker et fællesskab, hvor alle kan deltage uden forbehold – også selv om man har haft problemer med afhængighed af alkohol. Vi ønsker desuden en kultur og et fællesskab, som ikke er afhængigt af alkohol for at være trygt, inkluderende, sjovt og anerkendende.

Med vores politik ønsker vi at forebygge misbrug af alkohol. Er der en elev, som er afhængig af alkohol, vil vi i videst muligt omfang hjælpe eleven ud af misbrug.

Overtrædelse af alkoholforbudet vil kunne få konsekvenser for elevens ophold på skolen.

Euforiserende stoffer

Indtagelse eller brug af euforiserende stoffer er ikke tilladt på Børkop Højskole. Ved brug af medicin, hvor der kan opstå tvivl om overholdelsen af dette forbud, indgås en aftale med skolens ledelse.

Børkop Højskole vil aktivt støtte og hjælpe en elev, som har et misbrug, med sagkyndig rådgivning og bistand og med formidling af eventuelt behandlingstilbud. Behandlingen betales af eleven.

Overtrædelse af forbuddet vil kunne få konsekvenser for elevens ophold på skolen.

Tilmeld dig vores nyhedsmail

Vil du gerne høre mere om Børkop Højskole og vores elevers hverdag? Så modtag vores nyhedsmail. Vi kommer ikke til at spamme dig – det lover vi.