Nedslag i Børkop Højskoles historie

1889: Børkop højskole begyndte i lejede lokaler den 3. november 1889

Børkop højskole begyndte i lejede lokaler den 3. november 1889.

Skolen blev startet efter forstanderen Nikolaj Kristiansen havde skrevet flere opråb i Indre Missions Tidende.

Nikolaj Kristiansen havde flere år gået med tanker om en højskole for Indre Missions ungdom. Ideen blev støttet af Vilhelm Beck, der opfordrede folk til at støtte skolen og ikke bare se på.

I skolens lejede lokaler var der plads til en lille forstanderbolig, skolestue og enkelte elevværelser. De fleste elever boede hos venner af skolen i omegnen.

Undervisningen var fra 9 – 18 med forskelligt fastlagt program hver aften. Søndag holdt de dog fri.

Karlene kom i vintermånederne, hvor de bedst kunne undværes fra gårdene, og pigerne kom nogle måneder om sommeren.

Skolen startede med 16 elever men inden årets udgang, var der 26 elever.

1901: Skolen, der blev bygget i 1890, udvides til at kunne rumme knap 80 elever

Skolen, der blev bygget i 1890, udvides til at kunne rumme knap 80 elever.

Den nye bygning var 18 alen bred og 27 alen lang. I denne blev der indrettet tre klasseværelser og en stor forsamlingsstue.

1910: Indre Missions Efterskole for Sønderjydsk ungdom oprettes

Indre Missions Efterskole for Sønderjydsk ungdom oprettes.

Første hold består af 13 elever fra sønderjylland og tre fra kongeriget.

Efterskolen mistede sit sønderjydske elevgrundlag i 1914 på grund af krigen og måtte lukke.

1939: Efterskolen startes igen

Efterskolen startes igen, vistnok på grund af manglende elevtilgang til højskolen.

Derfor besluttede bestyrelsen at knytte efterskolen til Børkop Højskole igen.

1940: Ca. 60 danske soldater blev indkvarteret på skolen

Ca. 60 danske soldater blev indkvarteret på skolen.

Det hjalp på forplejningen, da der blev givet tilskud til disse, og der var en betrængt økonomi.

Medarbejdere og elever prøvede at give soldaterne en god oplevelse med andagter og andre arrangementer.

1942: Efterskolen flytter fra Børkop til Grejsdalen

Efterskolen flytter fra Børkop til Grejsdalen, i dag kendt som Grejsdalens Efterskole.

1943: Børkop Højskole blev til forskole for sygeplejestuderende

Børkop Højskole blev til forskole for sygeplejestuderende.

Der blev stillet nye krav til lokalerne og elevværelserne.

Ligeledes skulle der ansættes en kvindelig medforstander samt en introduktionssygeplejerske

1973: Ny kollegiebygning

Ny kollegiebygning med eget bad og forgang til hver elev.

Der sker også store ombygninger i hovedbygningen.

1974: Skolens første bibelskolehold

I efteråret begynder skolens første bibelskolehold.

1977: Den anden kollegiebygning bygges

Her med to værelser om et toilet og fælles forgang.

Det medførte, at det var relativt nemt for familier med børn at tage på højskole. En familie fik nu dobbeltværelse.

1974-78: Fire år med to skoler under samme tag

To elevhold og to lærergrupper.

Der var enkelte fællestimer og en fælles morgenandagt hver dag.

Ellers var det meget delt, da bibelskoleeleverne var meget socialt anlagt, og de sygeplejestuderende ikke så nemt kunne løfte hovederne fra bøgerne.

Ikke helt uden gnidninger forløb denne periode, men i ’78 lukkes forskolen, da disse skoler blev flyttet til sygeplejeskolerne landet over.

1978: Kun en Bibelskole

Bibelskolen var alene i bygningerne for første gang.