Børkop Højskole

Del denne

Modul 2: Eventyr

Motto: Hvis du vil gå på vandet, må du ud af båden

Mie Kühne

Tænk ikke begrænsende om dig selv. Udforsk i stedet!
"Jeg havde afvist, at jeg kunne lære at spille musik, men fik opmuntring og redskaber til at prøve kræfter med det på IMB. Derfor tænker jeg ikke så begrænsende om mig selv længere - mere udforskende! Det samme er jeg begyndt at tænke i mit forhold til Gud: Måske kan Gud bruge mig på nogle måder, jeg ikke havde forestillet mig?!"  Mie Kühne, elev F18

 

I andet modul skal vi arbejde med at udvide vores komfortzone, realisere vores gudgivne potentiale og få nye erfaringer. Målet er at opdage, at livet med Gud og andre mennesker er et eventyr, som venter på at vi griber det, og som vi kan lade os gribe af.

 

Den bibelske grundfortælling for modul 2 er Matthæusevangeliet kapitel 14, vers 22-33. Virkeligt og symbolsk får Peter lov til at gå på vandet - men det ikke bølgerne, der bærer ham! Det er Jesus, som Peter viser tillid.

 

FÆLLESFAG I MODUL 2


GT - historien

Det Gamle Testamente er historien om, hvordan Gud udvælger en slægt til at spille en central rolle i hans plan om frelse for menneskeheden. Den historie kulminerer med Jesus. Det Gamle Testamente er derfor en rigtig vigtig baggrund for at forstå Jesu mission og budskab. Vi vil følge den røde tråd gennem Det Gamle Testamentes historie med udblik til højdepunktet i Jesus.

 

Identitet

I modul 2 handler undervisningen i identitet om mødet med de andre. Dette møde giver dig uvurderlig indsigt i, hvem du selv er, og dermed hvordan du møder de andre i lyset af temaer som skyld, skam, tilgivelse og genoprejsning. Undervisningen er båret af at forstå sig selv ud fra et grundlæggende kristent menneskesyn.

 

Matthæusevangeliet

Evangeliernes beretninger om Jesu liv, død og opstandelse er en grundsten i den kristne tro. I efteråret vil vi særligt benytte Matthæusevangeliet som kilde med udblik til Markus' og Lukas' versioner af evangeliet. Det er et evangelium, som særligt fokuserer på sammenhængen mellem Det Gamle Testamentes løfter og Jesus som opfyldelsen af dem.

 

Israel historisk og aktuelt

Som forberedelse til studieturen til Israel vil vi forsøge at få et baggrundstæppe af viden og forståelse. Vi vil stille skarpt på landet og folket Israels fjerne og nære historie, på geografien og kulturen, på arkæologien og på dyrelivet. Sammen med en gennemgang af studietursprogrammet gør vi os klar til et eventyr i Det hellige Land.

 

Højskoleaftner

Hver onsdag aften er der højskoleaften. Her er der fokus på fællesskab, samtale, spørgsmål og debat. Nogle gange får vi besøg af mennesker med en tankevækkende livshistorie eller en brændende hjertesag.

 

Studietur til Israel

I uge 41 og 42 tager vi på studietur til Israel. Læs mere om studieturen her.

 

VALGFAG I MODUL 2

 

Active Living I

At være rask og sund handler også om at leve i pagt med den måde, Gud har skabt os på. Dette vil vi udforske ud fra nye forskningsresultater, som peger på betydningen af Kost, Rygning, Alkohol og Motion i forhold til fysisk sundhed og Kompetence, Relation, Accept og Mestring i forhold til mental sundhed.

 

Jazz og blues sammenspil

Sammenspil for dig, der gerne vil prøve kræfter med to lidt mere krævende genrer: Blues og jazz. Her er der plads til at improvisere på instrumenter og sang, til at lege og til at blive max udfordret. Det er musik, som rører ved dybe følelser i os, som kan styrke din personlige gennemslagskraft og som kan bringe dig i kontakt med ukendte sider af dig selv.

 

Medier og tro

Vi er omgivet af medier, trykte og digitale. De er en enorm kilde til inspiration, underholdning og glæde. De kræver også vores opmærksomhed og et reflekteret forhold til hvilke og hvor meget er et must for den, der vil forholde sig kritisk til, hvor mine holdninger og værdier dannes. Få hjælp til denne refleksion i faget medier og tro.

 

Temaer i 1. Korintherbrev

Vi vil arbejde med de mest centrale, udfordrende og aktuelle afsnit i Paulus' første brev til korintherne. Det er temaer som kristendommen som en dårskab, enhed og splittelse blandt trosfæller, kristen seksualmoral og ægteskabssyn og Jesu og vores opstandelse.

 

Træklatring

Faget sætter fokus på kroppen som Guds skaberværk, ved at udforske kroppens styrke, fysik og balanceevne. Du får viden og kendskab til disse igennem introduktioner og klatringsøvelser i sværhedsgrad tilpasset til dig.

 

Åbent værksted (glas)

I åbent værksted (glas) kan du få en indføring i at arbejde kreativt med glas, adgang til at bruge værkstederne i din fritid og vejledning og udfordringer til at gå ind i skabende processer. Her kan du udfordre/opdage dine kreative evner. Her kan du prøve at give dine tanker et udtryk, skabe noget der handler om noget eller bare lege med et materiale. Nysgerrighed er den eneste forudsætning, der kræves.

 

 NB: Opdateret 7.5.2019 - ret til ændringer forbeholdes. 

Vokseværk